Mobiele telefoon

Mobiele telefoon

We kunnen niet meer zonder! De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Uit een representatief onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies onder ruim 1300 docenten van middelbare scholen blijkt echter dat het gebruik ervan niet altijd goed is. Het onderzoek meldt: Smartphones leiden tot slechtere concentratie in de klas, lagere cijfers en een verminderde taal- en leesvaardigheid bij middelbare scholieren. Bijna alle docenten vinden dat hun leerlingen veel tijd op sociale media doorbrengen. Het effect van de smartphone is direct te zien in de klassen. Leerlingen kunnen zich slechter langdurig concentreren, besteden minder tijd aan hun huiswerk omdat ze steeds door hun telefoon worden afgeleid. Ze hebben minder fantasie en een slechtere woordenschat doordat ze continu computertaal gebruiken. Bovendien zijn ze vaker moe tijdens de lessen, omdat ze te lang doorgaan op hun mobieltjes.

‘Het is zorgelijk dat zoveel docenten zien dat het social mediagebruik van hun leerlingen niet alleen leidt tot slechtere onderwijsprestaties, maar ook tot sociale en psychische problemen’, stelt onderzoeker Liesbeth van der Woud. Meer dan de helft van de leraren ziet dat het gebruik van de smartphone invloed heeft op de schoolprestaties. 45 procent van de docenten zegt dat de gemiddelde rapportcijfers van hun leerlingen lager zijn geworden, mede door het gebruik van sociale media. 24 procent stelt dat het aantal zittenblijvers mede daardoor is toegenomen op de school. En 22 procent denkt dat de smartphones medeoorzaak zijn van verslechterde examenresultaten.

Tijdens het maken van huiswerk is de telefoon een grote stoorzender. Docenten zien hoe hun leerlingen overprikkeld zijn, omdat ze voortdurend het gevoel hebben snel te moeten reageren op berichten. Leraren merken dat de scholieren niet goed meer weten hoe ze iets in hun hoofd moeten stampen. Daarvan zien ze het nut ook niet meer, omdat ze alle informatie met een klik op hun mobieltje kunnen opzoeken. De sociale omgang lijdt volgens de leraren onder het massale gebruik van de mobieltjes. ,,Ze hebben te weinig interactie met elkaar en missen elkaars non-verbale communicatie. In de pauze zie ik dat ze als musjes naast elkaar zitten te communiceren met hun apparaat in plaats van met elkaar.'' Het gevolg is dat ze moeilijk diepgaande contacten leren aangaan. ,,De virtuele wereld lijkt veel belangrijker te zijn dan de echte wereld om hen heen. Ze zien hun omgeving niet .''

Daarom geldt bij ons op school: IN DE KLAS? MOBIEL IN JE TAS!