Uitwisselings-programma Turkije

Uitwisselings-programma Turkije

Van zondag 6 mei tot en met zondag 13 mei zijn wij met Shadi Ragab, Yassine Barghouty en Wassila Yatti voor een uitwisseling met een partnerschool afgereisd naar Manavgat, Turkije. Naast leerlingen uit Nederland waren er ook leerlingen uit Letland, België, Portugal, Polen en Italië.

Onze leerlingen verbleven bij gastgezinnen. Het doel was dat ze een les zouden geven aan Turkse leerlingen over de Nederlandse cultuur en daarbij gebruik zouden maken van ICT. Dit in het kader van  het Erasmus KA2 project (KA2 - Cooperation for innovation and the Exchange of Good Practices en Strategic Partnerships for Schools Only). Voorkennis werd geactiveerd via answergarden met de vraag wat de leerlingen al weten over de Nederlandse cultuur. Daarna was er een duidelijke en korte instructie. Vervolgens werd in kleine groepen samengewerkt door Turkse leerlingen. Aan het eind van de les werd de kennis getest door middel van een quiz in Kahoot.

Verslag:

Maandagochtend werden we op school ontvangen met een officiële ceremonie. We werden welkom geheten door de rector waarna we door de school en bijgebouwen werden rondgeleid. Daarna kregen we een presentatie over het Turks schoolsysteem. De ochtend werd afgesloten met een energizer voor alle leerlingen. ’s Middags hebben leerlingen een bezoek gebracht aan de grote moskee van Manavgat  en de bazaar.

Dinsdagmorgen gaven onze leerlingen de voorbereide les. De les was geslaagd en na de complimenten werd er een lunch geserveerd in de kantine van het gebouw waar leerlingen blijven slapen als ze ver weg wonen. Deze campus wordt door school betaald. ’s Middags stonden bezoeken aan het theater, museum en de tempel van Apollo op het programma. ’s Avonds was de ‘nationale avond’. Wij hadden een bingo gemaakt met vragen over Nederland. Deze vragen werden in groepjes beantwoord en direct gecontroleerd door onze leerlingen.

Woensdagmorgen was er een science-dag op de school. Deze dag werd door meerdere scholen in de omgeving bezocht. Leerlingen van de hogere klassen hadden in de sporthal en op het plein 50 experimenten voorbereid, van zelf gemaakte bestuurbare auto’s tot het betere knalwerk. Op ons maakte het experiment van Foucault over het draaien van de aarde veel indruk. Na de gezamenlijke lunch hebben we in groepjes applicaties gemaakt. Wij waren met Turkse leerlingen verantwoordelijk voor de applicatie wordwall. Onze leerlingen hebben meegewerkt aan handleidingen van Plickers, Kahoot en Mentimeter.

Donderdag waren er excursies naar het antieke theater in Aspendos, Perge en twee watervallen. Na een Turkse picknick mochten we zelf de oude stad van Alanya bekijken.

Vrijdag hebben we een boottocht over de rivier in Manavgat naar de Middellandse Zee gemaakt. Gedurende de tocht werd de week geanalyseerd en werden wensen uitgesproken voor de toekomst van Europa.

Zaterdag was een rustdag. Leerlingen gingen bijvoorbeeld met gastgezinnen naar een vismarkt. Zondag hadden we de reisdag met een overstap in Istanbul. Op Schiphol hebben we de certificaten uitgedeeld. Tegen middernacht waren we allemaal weer veilig thuis.

Onze volgende projectbijeenkomst is in oktober in Letland. Daar zullen we een science/wiskunde Olympiade organiseren. Dit is wederom een uitwisseling en we zullen als land strijden tegen leerlingen van andere landen.

In april 2019 zijn wij de ontvangende school en in juni 2019 zal het project worden afgerond met het schrijven van een final report in een evaluatiebijeenkomst op Sicilië.

Hendrien Exel en Wouter Mes
Coördinatoren Unesco en ICA